Rabu, 13 Januari 2016

Entri 24: Jenis-jenis mutiara

Teks: Fauziah Mahmod
Photo: Carian Google

Saya sedang membaca jenis-jenis mutiara melalui Facebook "Original Mutiara" dan cuba membandingkan jenis jenis mutiara yang terdapat di Filipina ini.  Secara logiknya apa yang ditulis didalam "Facebook" tersebut ada kebenarannya, berdasarkan pemerhatian saya.

Di Greenhills misalnya, jika kita ke sana, jika kita mencari mutiara kita akan ditanya jika "Fresh Water" or "Sea Pearl" . Fresh water pearl , atau mutiara air tawar adalah jenis mutiara yang paling umum disini.  Mutiara laut adalah lebih eksklusif dan lebih mahal dibandingkan dengan mutiara air tawar.

Beza diantara mutiara laut dan mutiara air tawar adalah ketara. Warna mutiara laut lebih cantik, bentuknya bulat dan besar. Sinar mutiaranya sangat menyerlah. Mutiara laut dihasilkan dari dasar laut, dan menurut pembacaan saya ia mengambil masa bertahun untuk membentuk mutiara yang sempurna. Warna mutiara laut atau mutiara asli ini adalah emas, putih, perak dan hitam. Ada mutiara asli yang mencecah ratusan ribu setelah menjadi perhiasan.

Ini adalah contoh perhiasan dari mutiara laut atau disini dipanggil "South Sea Pearl" :




Mutiara air tawar adalah mutiara yang dihasilkan oleh kerangan yang hidup di air tawar. Ia mengambil masa sekitar 6-8 bulan untuk kitaran mutiara yang lengkap. Ia adalah lebih ringan dan lebih murah dari mutiara laut. Saiz yang lebih kecil dan bentuk yang pelbagai, ada yang menyerupai telur, bulat yang tidak sempurna, saiz bulat yang lebih kecil atau permukaan yang tidak licin dan sebagainya. Untuk permulaan, di RaniaImaniCraft yang akan dilancarkan tidak lama lagi, kami menawarkan mutiara air tawar.

Ini adalah diantara gambar mutiara air tawar yang saya dapati di Internet.


Semoga perkongsian ini bermanfaat pada semua.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan