Jumaat, 8 Januari 2016

Entri 17 : Jeepney dan Pedicab

Teks: Fauziah Mahmod
Foto:Simpanan Peribadi

Menyusuri jalanraya sekitar Makati, boleh saya simpulkan ia adalah sebuah bandar yang sibuk dengan keadaan trafik yang agak menduga perasaan. Kami kalau mahu kemana-mana, biasanya akan memilih pagi Sabtu, atau pada hari Ahad. Hari Ahad, jalanraya nya agak lengang sementelah ramai dari warganya yang beragama Kristian, berada di gereja.

Kenderaan awam yang popular disini, adalah MRT, LRT, teksi,keretapi, bas, jeepney dan pedicab. Jeepney dan pedicab adalah dua kenderaan yang agak unik untuk saya kongsikan bersama pembaca.

Jeepney berbentuk seperti gabungan van dan "jeep". Di sesetengah tempat, jeepney tidak dibenarkan masuk. Terdapat pelbagai warna, dan untuk satu satu masa, jeepney ini saya anggarkan boleh memuatkan 20 orang. Jeepney ini sukar diramal, kadangkala ia boleh berhenti dimana-mana sahaja ia suka tanpa menghiraukan kesesakan yang ada.




Pedicab atau tricycle banyak kelihatan jika kita keluar sedikit dari Salcedo Village. Ia kelihatan seperti beca. Ada yang menggunakan motosikal dan ada pula yang menggunakan basikal disambungkan dengan tempat penumpangnya. Difahamkan jeepney dan pedicab adalah alternatif kenderaan awam yang termurah disini.



Saya masih belum berkesempatan menaiki kedua-dua kenderaan ini. InsyaAllah jika keadaan mengizinkan saya akan mencubanya.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan