Isnin, 11 Januari 2016

Entri 21: Halo halo dan ABC

Teks: Fauziah Mahmod
Foto: Carian Google

Segala yang manis-manis memang kegemaran saya. Saya peminat ABC! Tekstur aisnya yang halus, sirap, jagung, hmmm... serasa mahu terbang balik ke Malaysia.

Di Filipina, terdapat juga minuman seakan ABC dipanggil Halo-halo atau dalam bahasa Melayunya bermaksud "campuran buah-buahan". Saya membelinya dari restoran makan segera "Chaw King". Ia boleh di dapati dimana-dimana di sini. Tekstur ais halo-halo adalah lebih kasar dari ABC.Di dalamnya terdapat gula kabung, kacang merah, nangka, nata de coco, dan ubi ( berwarna ungu). Di atasnya diletakkan aiskrim dan kemudian susu cair.


Pendapat peribadi saya, saya lebih menyukai ABC kerana tekstur aisnya yang lebih halus.  Tepuk dada tanya selera. 

Jangan lupa mencuba Halo-halo andai tiba di Filipina!

Wassalam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan