Selasa, 5 Januari 2016

Entri 16: Bila Pondel bersekolah

Teks: Fauziah Mahmod
Foto: Simpanan Peribadi

4 Januari, 2016 . Pondel saya akan ke sekolah. “Pondel” adalah perkataan sebelah Negeri Sembilan untuk orang yang badannya berisi.  Kadang-kadang, abang akan kami usik dengan panggilan ini. Pagi Isnin, kami bangun seawal 5.30 pagi menyiapkan sarapan, solat dan mengejutkan abang untuk mandi. Sekolah akan bermula pada jam 7.55 pagi.

Setelah menghabiskan sebotol susu, barulah abang bergerak untuk mandi. Selesai mandi dan berpakaian, kami bersarapan bersama. Anak yang sulung ini, kurang sedikit kerisauan saya kerana dia pandai bercampur dan bergaul dengan rakan-rakan. Abang akan ke King School, Manila . Salah satu sekolah antarabangsa disini.  Sekolah ini juga menyediakan makanan tengahari . Jenis makanan akan diberikan kepada pelajar berdasarkan  lencana atau “tag”. Untuk anak- anak muslim hanya makanan halal akan disajikan. Sesi persekolahan akan berakhir pada pukul 2.30 petang.

Hari pertama ke sekolah, kami menghantar abang ke King School. Kami bertolak pada pukul 7 pagi, dan sampai pada pukul 7.20 pagi. Masih awal. Kelihatan anak-anak yang lain sedang bermain-main di padang sekolah, ada yang berehat di tepi koridor dan sebagainya sementara menunggu waktu kelas bermula. Abang nampak bersemangat, dan gembira! Tepat pukul 7.50 pagi, kami menghantarnya ke kelas, Teacher Rachel menyambut kami dan berbual sebentar.

Kelas yang kecil, persekitaran yang kondusif untuk anak-anak belajar. Setelah bersalaman, abang menyuruh kami pulang ke rumah. Okay! Nampak yakin!





Untuk anak-anak di Malaysia, saya ucapkan selamat belajar. Semoga kekal cemerlang bukan sahaja pada akademik, juga sahsiah dan nilai diri.

Wassalam. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan