Selasa, 15 Disember 2015

Entri 1: Makati Bandar Ekspatriat...


Teks: Fauziah Mahmod
Foto: Simpanan Peribadi


Hari pertama menjejakkan kaki di Filipina, dari lapangan terbang kami menghala ke "Salcedo Village". Penerbangan dari Kuala Lumpur ke Manila, mengambil masa lebih kurang 4 jam. Sesampai di Manila, kami dijemput oleh wakil dari kedutaan. Trafik yang sangat teruk menjadikan perjalanan kami yang sepatutnya setengah jam sahaja, memakan masa hampir 3 jam ke Salcedo Village. Petua untuk sesiapa yang mahu ke Manila, kalau boleh elakkan mengambil penerbangan di hari Jumaat kerana hari yang barakah ini sangat luar biasa kesesakannya.

Salcedo Village adalah salah satu  kawasan yang terletak di Makati, Filipina. Di sini saya melihat populasi masyarakat antarabangsa memenuhi kebanyakan kondominium dan pangsapurinya. Kalau di Malaysia, kita boleh samakan persekitarannya dengan Bukit Bintang atau Damansara. Konsep metropolitan dan infrastruktur tersusun dapat dilihat di kawasan ini. Di sini, kebanyakan premis seperti bank, pejabat, kedai serbaneka, taman rekreasi, kedai gunting rambut, kedai dobi dan sebagainya boleh dituju dengan hanya berjalan kaki. Maybank pun ada disini ya!



Salah satu tarikan di Salcedo Village adalah pasar Sabtunya atau lebih dikenali sebagai "Saturday Market". Terdapat pelbagai jenis makanan , sayur sayuran, buah buahan dan sebagainya di jual di sini. Gerai- gerai tersusun rapi, menjadikan ia tarikan utama setiap hari Sabtu. Harga barangannya juga sedikit tinggi dari kawasan yang lain. Kedudukan pasar yang terletak di sebelah taman rekreasi Salcedo Park, membolehkan pengunjung berehat sebentar sambil menikmati makanan yang dibeli di "Saturday Market". Saya juga menemui sosej halal yang dijual oleh seorang warganegara Morocco.



Salcedo Park, tempat kegemaran anak- anak saya bermain setiap hari. Diwaktu pagi, terutama di hari bekerja, akan kelihatan pembantu rumah membawa anak-anak majikannya yang kecil bermain disini. Diwaktu petang pula, taman ini akan dipenuhi oleh kanak-kanak yang bersekolah. Awas! Orang dewasa tidak dibenarkan menggunakan permainan kanak-kanak, dan bola juga tidak dibenarkan disini. Terkadang, saya melihat pengawal keselamatan datang menegur andai ada "undang-undang" seperti diatas tidak dituruti.





Huh.. Selesai sudah menulis, saya mahu menikmati secawan kopi panas. Jumpa lagi dientri akan datang.

Wassalam.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan