Sabtu, 19 Disember 2015

Entri 5: Pasu pasu pasu!


Teks : Fauziah Mahmod
Foto: Simpanan sendiri & Carian Google


Awal Disember yang lalu, saya dan beberapa rakan Malaysia yang lain telah pergi ke Pampanga. Yang menariknya, rombongan ini hanya untuk wanita, rombongan cik kiah kata orang! Sasaran utama kami adalah untuk melihat pasu dan hasil kraf yang dihasilkan di Santo Tomas, Pampanga. Jadi, ibu bercuti sekejap dari tugas hakiki , giliran abah pula menemani anak- anak dirumah pada hujung minggu. Dari Makati, kami bertolak pada pukul 9 pagi.



Santo Tomas terletak kira- kira 70 Km dari Makati. Kita akan melalui Lebuhraya Luzon hingga persimpangan keluar Sto Tomas, Son Simon. Perjalanan akan mengambil masa lebih kurang satu jam 15 minit jika tiada kesesakan jalan raya. Jika trafik sesak, ia boleh mengambil masa lebih 2 jam, seperti yang dilaporkan di Google Map seperti diatas. Dilebuhraya ini pemandu -pemandu kenderaaan akan dikenakan bayaran tol.

Keluar dari bandar Makati, kita akan melalui kawasan penanaman padi di hampir sepanjang lebuh raya Luzon ke Santo Tomas. Terdapat juga rumah perseorangan yang didirikan berhampiran sawah padi.


Santo Tomas adalah pekan yang kecil. Kebanyakan premis rumah dan kedai dibina sebelah menyebelah.  Kebanyakan penduduknya mengusahakan pembuatan pasu dari tanah liat. Biasanya pasu-pasu ini di jual 3 biji satu set. Pembuatannya adalah dari dalam kedai sendiri. Kebanyakan perniagaan ini adalah dibuat secara kecil-kecilan dan sederhana berdasarkan saiz kedai yang ada.


3 biji atau satu set pasu biasanya berharga lebih kurang RM80 hingga 120 .Sangat murah! Tinggi untuk sebiji pasu lebih dari satu meter! Selain dari pasu ada juga hasil kraf lain, seperti air terjun tiruan yang dibuat dari tanah liat. Kita juga boleh menempah pasu mengikut kehendak kita.

Jam sudah menunjukkan jam 2.30 petang, Kami akan berpatah balik menuju satu tempat yang menghasilkan kraftangan dari kerangan -kerangan. Saya akan kongsikan bersama pembaca di salah satu entri saya yang akan datang . Tunggu ya !

InsyaAllah, saya akan kembali lagi ke sini lagi. Di bawah halaman ini, saya sajikan foto- foto pasu dan kraftangan dari Pampanga untuk anda semua.



Selamat mencuci mata! Wassalam.















Tiada ulasan:

Catat Ulasan