Selasa, 15 Disember 2015

Entry 2: Selamat Hari Jadi Rania


Teks: Fauziah Mahmod
Foto :Simpanan Peribadi


2 minggu kami di Makati, 23 Oktober adalah harijadi puteri kami, Rania Imani yang ke 3. Sayu juga mengenangkan harijadinya yang terpaksa diraikan di perantauan dikala kami masih lagi dalam fasa menyesuaikan diri. Tiada atuk, nenek, tokteh, Wan K , kakak Dina dan yang lain untuk menyanyikan lagu harijadi bersama.Ucapan harijadi cuma melalui telefon dan "whatsapp".

Sambutan harijadi yang ringkas dirumah pada hari Sabtu. Kami membeli kek di kedai Wildflour Cafe di Leviste Street. Sangat sedap! Rasa coklat yang begitu kaya. Takut tidak habis, kami cuma membeli dua potong kek. Mencabar tapi akhirnya kami berjaya menghabiskan dua potong kek tersebut dalam masa 5 hari. Ha! Ha!

Ahad, kami dijemput menghadiri perjumpaan dibawah kelolaan "Malaysian Association of the Philipines". Ramai juga orang kita disini. Selain dari staf-staf kedutaan, syarikat carigali minyak, syarikat - syarikat multinasional IT, ada juga orang kita yang bekerja sebagai chef, pengurus hotel dan sebagainya. Sambutan harijadi diadakan bagi mereka yang dilahirkan pada bulan Oktober, dan Rania yang paling gembira kerana kami semua dijamu dengan durian dari Davao. 5 ulas durian dihabiskan , tidak menoleh kiri dan kanan.

Dua, tiga minggu ini kami hanya berlegar di sekitar Salcedo Village. Sementara menunggu talian internet, telefon dan tv dipasang, Salcedo Park adalah tempat kunjungan kami setiap hari. Banyak juga yang dibualkan dengan pembantu- pembantu rumah sementara menunggu anak bermain. Selain dari Tagalog, kebanyakan masyarakat disini boleh berbahasa Inggeris dengan baik dan agak ramah.

Rindu menebal pada mereka yang berada di Malaysia. Namun hidup perlu tabah dan positif, Allah takkan menguji seseorang melebihi kemampuannya.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan