Ahad, 20 Disember 2015

Entri 6: Solat itu tiang agama


Teks: Fauziah Mahmod
Foto : Carian Google

Masih teringat, hari pertama sampai di Makati kami dijemput menghadiri makan malam pada 6.15 petang. Sedikit terperanjat apabila melihat keadaan 6.15 petang itu sudah gelap seperti 8 malam . Kalau di Malaysia, di waktu itu, anak-anak saya masih lagi bermain di padang permainan dibelakang rumah.

Filipina dan Malaysia adalah dalam zon masa yang sama. Contohnya 9 pagi di Malaysia adalah juga 9 pagi di Filipina. Beriklim khatulistiwa, hujan dan panas sepanjang tahun. Cuma disini, waktu matahari terbit dan matahari terbenamnya adalah lebih awal. Waktu Subuh bermula lebih kurang pukul 4.30 pagi. Pukul 6 pagi kita sudah melihat keadaan seperti pukul 7 pagi di Malaysia. Waktu isyak akan bermula lebih kurang pukul 6.45 petang. Untuk para muslimin,solat jumaat juga diadakan dibangunan Kedutaan Malaysia, dan ia terbuka kepada semua.

Melalui pembacaan saya, lebih dari 90% rakyat Filipina beragama Kristian. Ini dapat dilihat dengan banyaknya gereja didirikan di serata tempat. Islam adalah agama minoriti disini.

Untuk arah kiblat, Makati berada 289' dari arah utara. Kalau mahu kemana- mana, saya cadangkan untuk keluar setelah selesai solat di awal waktu. Bagaimanapun, tidak perlu risau jika mahu membeli -belah di Greenhills, kerana terdapat tempat untuk bersolat disana!


Diharap perkongsian kali ini dapat memberi sedikit panduan kepada kita semua.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan