Khamis, 24 Disember 2015

Entri 10: Kedutaan Besar Malaysia, Manila.

Teks: Fauziah Mahmod
Foto: Carian Google & Simpanan Peribadi


Saya baru sahaja menghadiri majlis "Sesi bersama Rakyat Malaysia" di bangunan kedutaan Malaysia disini. Majlis makan malam yang sederhana ini dianjurkan oleh kedutaan besar kita untuk seluruh rakyat Malaysia yang berada di Filipina pada 21 Disember lepas. Masakan melayu disajikan bersama kuih -muih didatangkan dari Hotel Berjaya dan Restoran Cili Padi. Saya pernah merasa mi goreng mamak dan lauk-pauk dari Restoran Cili Padi ini. Sungguh! Terubat rindu pada masakan Malaysia. Nak tahu lebih lanjut tentang Restoran Cili Padi? Nanti akan saya ceritakan di entri saya yang akan datang.

Antara yang menarik semasa majlis ini berlangsung, salah seorang pegawai kedutaan  yang bertugas telah menceritakan pengalamannya selama beberapa tahun di Filipina. Kelaziman orang kita ke negara orang , biasanya kita tidak memaklumkan kepada kedutaan kita yang berada disana.  Masalah timbul jika terjadi sesuatu kepada ahli keluarga, dan pihak keluarga menghubungi kedutaan untuk mencari ahli keluarga tersebut. Jika pihak kedutaan dimaklumkan lebih awal, tentang siapa, tujuan dan lokasi yang dituju, proses mengesan mangsa adalah menjadi lebih mudah.

Kedutaan Besar Malaysia, Manila terletak di Salcedo Village Makati.  Jika ingin ke Filipina, kita bolehlah memaklumkan kepada kedutaan kita disini melalui email. Ini pula adalah pautan untuk seluruh kedutaan Malaysia yang berada serata dunia, saya ambil dari laman web Kementerian Luar Negara,
http://www.kln.gov.my/web/guest/malaysian-mission " . Mungkin boleh dibuat panduan, jika hendak menghubungi kedutaan kita di negara yang lain.

Majlis makan malam yang bermula pada pukul 7 petang, berakhir lebih kurang pada pukul 9.30 malam.  Selesai sepinggan mi goreng , 2 keping karipap dan teh tarik. Perut pun sudah kenyang, perlahan saya berjalan pulang ke kediaman saya.

Wasalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan