Selasa, 22 Disember 2015

Entri 8: Si abang dan Raniaimanicrafts

Teks: Fauziah Mahmod
Foto: Simpanan peribadi


Selesai makan tengahari. Si kecil berdua sedang tidur. Hari Isnin yang lepas, kami sekeluarga telah ke King School Manila, untuk si abang menghadiri sesi penilaian sebelum pendaftaran. Sebelum itu, kami telahpun melawat sekitar sekolah ini dan sebuah sekolah lain , International School Manila(ISM). Beza kedua sekolah ini adalah King School berteraskan pendidikan British, dan ISM dari Amerika Syarikat. Selain dari King School dan ISM, terdapat juga beberapa pilihan sekolah antarabangsa disini.

Dalam memilih sekolah, saya serahkan kepada anak saya di mana yang mereka suka. Asalkan hati gembira dan mahu belajar. Pada saya, pendidikan akademi penting , tetapi yang paling penting adalah agama,akhlak dan sahsiahnya. Itu cabaran besar bagi kami disini. Tidak mengapa jika anak saya berpencapaian sederhana, tapi bersikap jujur, tahu meminta maaf jika berbuat salah,hormatkan orang tua dan tidak meninggalkan solat. Itu lebih bermakna.

Selesai sesi penilaian, dan berbincang tentang prestasi si abang. Pentadbir sekolah mengucapkan tahniah dan menyatakan anak kami diterima masuk. Alhamdulillah. Abang akan memulakan sesi persekolahan pada Januari, 2016. Kelengkapan sekolah seperti uniform, stokin, peralatan menulis dan sebagainya telah kami siapkan. 

Masa senggang, saya gunakan untuk menyiapkan kedai online saya. Raniaimanicrafts.Nama kedai online ini saya ambil sempena nama anak kedua saya. Kedai ini akan menjual aksesori wanita dan barangan kraftangan dari Filipina. Sudah selesai nanti akan saya kongsikan bersama pembaca yang dihormati sekelian di "facebook". Penghantaran ke Malaysia akan dibuat pada hujung Disember nanti. InsyaAllah, saya jangkakan penghujung bulan satu Raniaimanicrafts akan mula beroperasi.

Kalau mahu tahu perkembangan Raniaimanicrafts jangan lupa "follow" blog saya ini.

Saya belanja sikit gambar-gambar produk Raniaimanicrafts untuk tatapan pembaca semua. Pelbagai pilihan aksesori dan hasil kraftangan dari Filipina akan akan dapat dilihat melalui Raniaimanicrafts "facebook" nanti!

Nantikan kami ya! Wassalam.













2 ulasan:

  1. Good Job fauziah..teruskan menulis karya di dlm blog ni dan tak sabar membaca penulisan seterusnya. :) - Aslah ;)

    BalasPadam