Selasa, 29 Disember 2015

Entri 13 :Lando dan Nona. Semoga Allah menggantikan yang lebih baik.

Teks: Fauziah Mahmod
Foto : Carian Google

Saya baru selesai membaca surat khabar "The Philippines Star", bertarikh 28 Disember, 2015. Ia mengulas tentang taufan -taufan yang melanda Filipina ini sepanjang 2015.Secara purata, 20 taufan melanda Filipina setiap tahun dimana 5-7 taufannya membawa kemusnahan yang teruk.

Sepanjang saya di Makati ini, dua taufan telah dilaporkan iaitu taufan Lando pada bulan Oktober dan baru-baru ini taufan Nona. Sudah tentu kerugian berbilion-bilion ringgit disebabkan oleh taufan yang melanda . Di saluran berita-berita semasa, kita boleh melihat kemusnahan tempat kediaman, infrastruktur, dan sebagainya. Yang kasihan, apabila melihat orang- orang kampung menyelamatkan barangan masing-masing sambil membawa anak-anak kecil. Dari Makati, kami cuma mengalami hujan yang berterusan semasa Lando dan Nona berlangsung.



Di Malaysia, saya mendengar berita sesetengah tempat sudah mula dinaiki air. Tidak kira di Filipina, atau di Malaysia ,semoga semua yang ditimpa musibah diberikan pembalasan yang lebih baik sebagai gantinya. 

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan